T: +48 883 111 500 E: biuro@usun-gruz.pl, ul. Piątkowska 122/14, 60-649 Poznań

W trakcie wykonywania różnego rodzaju prac budowlanych i gospodarczych powstaje bardzo duża ilość odpadów. Niestety w wielu przypadkach ich ponowne wykorzystanie jest bardzo ograniczone lub wręcz niemożliwe (z wyjątkiem czystego gruzu budowlanego). W takiej sytuacji najlepszym sposobem jest skorzystanie z usług profesjonalnej firmy oferującej kontenery na odpady. Cena wynajmu jest uzależniona m.in. od wielkości kontenera, a także od rodzaju odpadów. Może mieć na nią wpływ również niestandardowa lokalizacja miejsca, w którym znajdują się śmieci.

Kontenery na odpady – podział ze względu na wielkość

Gdy gruz lub zmieszane odpady budowlane znajdują w jednym lub kilku miejscach, trudno precyzyjnie ocenić ich ilość. Z tego powodu wiele osób wynajmuje zbyt małe kontenery na odpady. W takiej sytuacji kierowca musi ponownie odebrać śmieci lub gruz, co oczywiście generuje dodatkowe koszty. Warto zaznaczyć, że wywóz takiej samej ilości gruzu jest zdecydowanie tańszy niż wywóz śmieci.

  • Najmniejsze kontenery cechują się długością 200 cm, szerokością 120 cm i wysokością 80 cm. Ich maksymalna pojemność to 1,7 m³. Choć wydawać by się mogło, że są stosunkowo duże, to w praktyce jest zupełnie odwrotnie. Jeżeli nasz remont ograniczył się wyłącznie do jednego pomieszczenia, wówczas warto rozważyć takie rozwiązanie, w przeciwnym wypadku kontener będzie zbyt mały.
  • Nieco większe kontenery na odpady mają pojemność 2,7 m³. Gdy mamy do usunięcia nieco więcej śmieci, warto zdecydować się na tę wielkość. Wraz ze zwiększeniem pojemności kontenera wzrasta również cena.
  • Do grupy niewielkich kontenerów zaliczają się także egzemplarze o pojemności 3,7m³ i 4,7 m³. W przypadku gdy przeprowadzaliśmy generalny remont mieszkania łącznie z kuciem ścian i podłóg, te wersje mogą być dla nas najbardziej optymalne.

Różnica w cenie między śmieciami a gruzem wynika m.in. z możliwości ponownego zagospodarowania gruzu budowlanego. Ten materiał jest wykorzystywany m.in. jako dodatek do różnego rodzaju preparatów budowlanych (po wcześniejszym rozdrobnieniu).

Duże kontenery na odpady – kiedy warto je wybierać?

Niekiedy prace porządkowe generują tak dużą ilość różnych odpadów, że wynajmowanie niewielkich lub średniej wielkości kontenerów mija się z celem. Oczywiście duże pojemniki są najdroższe, ale z drugiej strony zyskujemy możliwość pozbycia się ogromnej ilości śmieci w krótkim czasie. Korzystając z usług profesjonalnej firmy mamy pewność, że nasze odpady trafią do odpowiednio zabezpieczonych miejsc, a część z nich zostanie ponownie wykorzystana lub przetworzona.

  • Kontenery o maksymalnej pojemności 6 m³ cechują się następującymi wymiarami: długość 3,5 m, szerokość 1,7 m i wysokość 1,1 m.
  • Z kolei do odpadów wielkogabarytowych najczęściej wykorzystuje się kontenery na odpady o pojemności 8 m³. Ich długość to również 3,5 m, jednak szerokość to 1,8 m i wysokość 1,3 m. W przypadku gdy wymieniamy meble w całym domu lub firmie, ten typ kontenera będzie najbardziej odpowiedni.

Ustawa śmieciowa a ceny za wywóz śmieci

Od uchwalenia w lipcu 2019 r. nowej ustawy śmieciowej i wejścia jej w życie 6 września , ceny za wywóz śmieci zwiększyły się o ponad 400% w przeciągu zaledwie kilku miesięcy. Czterokrotnie większe opłaty mają postraszyć tych, którzy nie segregują odpadów i zmotywować ich do segregacji. Warto wspomnieć, że jeszcze przed wejściem owej ustawy wiele gmin podwyższyło opłaty za wywóz śmieci, w tym Łódź, Krosno czy Olkusz. I to nie tylko dla tych niesegregujących, ale i za odpady segregowane. Wiele gospodarstw domowych w całej Polsce musi się więc liczyć z dużym obciążeniem budżetowym.

Skąd takie duże stawki? UOKiK wymienia kilka powodów, w tym brak konkurencji firm odpowiedzialnych za odpady, coraz wyższe koszty gospodarowania odpadami, czy zmiana polityki Chin jeśli chodzi o import śmieci. Nie zmienia to jednak faktu, że koszty mocno uderzyły po kieszeniach wszystkich.

Nowelizacja ustawy o BDO

Od 31 stycznia br. weszła z kolei nowelizacja ustawy w zakresie ewidencji i sprawozdań składanych do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami – w skrócie BDO. Dopuszcza ona prowadzenie ewidencji BDO równolegle i w formie papierowej do końca czerwca tego roku. Można to jednak zrobić tylko wtedy, jeśli osoba przekazująca odpady wystawi kartę przekazania odpadów (w skrócie KPO) bądź kartkę przekazania odpadów komunalnych (w skrócie KPOK) w takiej formie. Będzie to wymagać od kierowcy, ktory przewozi odpady do trzymania przy sobie właściwych dokumentów w wersji papierowej (bądź jej kopii).

Ma to również pomóc w sytuacjach, kiedy administrator BDO ma awarię i nie ma możliwości sporządzenia dokumentów w formie elektronicznej.

Jeżeli nie jesteśmy pewni jaki kontener wybrać, warto skonsultować się z firmą oferującą usługi tego typu i poprosić o pomoc. Jeżeli śmieci znajdują się w trudno dostępnym miejscu, należy powiadomić przedsiębiorstwo o możliwych komplikacjach. Wówczas doświadczony pracownik dobierze specjalny typ pojazdu, który np. bezpiecznie przejedzie przez ciasną bramę kamienicy. Choć duże przedsiębiorstwa dysponują liczną flotą, to zapotrzebowanie na dany kontener warto zgłaszać jak najwcześniej. Wówczas mamy pewność, że kierowca przywiezie i odwiezie go w wyznaczonym terminie.

Kategorie: Uncategorized